Saturday, April 30, 2011

Adakah anda seorang yang cemburu dengan orang lain?







Hello semuaa!!! 

Assalamualaikum!! Salam Sejahtera!!
Sehat? Dah Makan? Dah mandi??
Topik hari ni, Siput nak kongsi tentang
CEMBURU.


Perlu ke..?? Perlu ke nak CEMBURU???
Heh.. Semua orang ade pandangan masing2 lar..
CEMBURU, kadang-kadang perlu.. Dan kadang2 xperlu dan x sepatutnya berlaku.

Nak tau jenis CEMBURU yang PERLU??



1. CEMBURU KE ARAH POSITIF.
-CEMBURU dengan kejayaan dan kebaikan orang lain seterusnya ingin menjadi lebih baik atau mendapat manfaat daripadanya.
 Jadi, mereka akan berusaha lebih kuat/gigih untuk memiliki kebaikan/kelebihan yang diperoleh
dari teman mereka.

CEMBURU camni dibolehkan dalam Islam taw~ Jadi, x salah kte CEMBURU kan??

Ianya juga dikenali dengan sifat Fastabiqul Khairat. Firman Allah S.W.T yang bermaksud:

"Maka berlumba - lumbalah kamu dalam melakukan kebaikan." Surah Al Ma'idah 5:48.

"Antara cemburu itu ada yang disukai Allah dan ada yang dibenci Allah. Adapun cemburu yang disukai Allah itu adalah cemburu yang berisi keraguan, sedangkan cemburu yang dibenci Allah adalah cemburu yang tidak ada rasa ragu - ragu lagi." Riwayat Abu Daud.

2. CEMBURU KE ARAH NEGATIF.
-CEMBURU buta yang terlalu mengikut perasaan tanpa usul periksa dan menimbulkan
perasaan BENCI, HASAD DENGKI, dan segalanyalah!! (Yang x baek oke)

Kebanyakkan CEMBURU camni, akibat daripada sikap negatif dalam diri seseorang 2.
(*seolah2 ader jer setan yang hasut)
Dan Siput menegaskan!!! CEMBURU nie memang x baik dan HARUS korang
buang jauh2 dari hidup korang!! ALLAH S.W.T x suke!!


Korunk CEMBURU yang macam ner???
ce citer~

p/s: ader owg tu an.. jelesh au ngn hubungan Siput ngan Yuyue.. Xtau la positif ke negatif. Korunk cube  menilai sendiri. 

Jom terjah! Cerita Jelesh part 1 & Cerita Jelesh Part 2 (benar2 terjadi).



*klik iklan untuk terus menyokong Siput. Sayang korunk!!!



Sila like+tweet dan komen. TQ!

10 Comments
Comments

10 comments:

www.fierapirot.bolgspot.com said...

wah cemburu2 blog cantik...hehehe..ni nk kena tingkatkan blog saye ni..hehehe..singgah and follow u..=)

Nan said...

Ehehe.. thanks sudi bace entry siput. Cemburu positif ea?? haks3~

nUr _ atiQah said...

sapa yg jelez kan siput ngn yuyue ?
haha..yg tu in the middle..
haha..

Nan said...

tgok lar cerite Jelesh part 1&2 kat bawah entry 2..

nUr _ atiQah said...

ow..ok2..^^~

nUr _ atiQah said...

jawapan nya..
jeles negatif tuh..huh..
bahaya2..
ada jugak owg cam tu noh..ish3...

Emilly Amisa said...

ish3x... mmg x cool lgsung org yg cemburu2 ni... I klau cemburu pon xla smpai nk sakitkan or burukkan org laen~ hehe

Azwa Azee said...

hahahah...better cemburu positif..

Nan said...

Haaa.. betol3..(ikot upin&ipin). Ehehe.. btw, thanks for comments.. xnak cemburu negatif yaaa!!~

acan ketot said...

hahaha..
cemburu x elok sgt..
agi2 ngan kwn sndri..

Post a Comment

Powered by Blogger